In de eerste decennia van de twintigste eeuw werden in Nederland vele plannen gemaakt voor de aanleg van kanalen om massavervoer mogelijk te maken. Zo werden in Twente in 1907 de eerste plannen gepresenteerd voor het Twentekanaal. In 1936 werd het 54 kilometer lange kanaal tussen Enschede en Zutphen voor de scheepvaart opengesteld. Ook in de Achterhoek ontstonden soortgelijke plannen.

In 1914 besloot de gemeenteraad van Doetinchem werk te maken van dit idee. In maart 1915 werd een plan aangeboden waarbij werd uitgegaan van een Twente-Rijnkanaal. Het geplande kanaal begon zeshonderd meter boven de kop van de IJssel en ging via Duiven, Wehl, Doetinchem en Varsseveld langs Lichtenvoorde, Groenlo, Eibergen en Haaksbergen naar Hengelo met onder meer een zijkanaal via Aalten naar Winterswijk.

Na decennia van discussies en plannenmakerij, in ieder geval tot in de jaren zestig van de vorige eeuw, zijn de plannen ergens gestrand.

Krantenberichten

Twentekanaal 1940
Twentekanaal, ter illustratie
Aaltensche Courant, 29 juli 1914
Aaltensche Courant, 29 juli 1914
Nieuwe Winterswijksche Courant, 1 augustus 1914
Nieuwe Winterswijksche Courant, 1 augustus 1914
Aaltensche Courant, 3 augustus 1917
Aaltensche Courant, 3 augustus 1917
Nieuwe Aaltensche Courant, 15 januari 1918
Nieuwe Aaltensche Courant, 15 januari 1918
Nieuwe Aaltensche Courant, 15 maart 1918
Nieuwe Aaltensche Courant, 15 maart 1918
Aaltensche Courant, 30 april 1918
Aaltensche Courant, 30 april 1918
Nijmeegsch Dagblad, 4 februari 1947
Nijmeegsch Dagblad, 4 februari 1947
Twentsch Dagblad Tubantia, 15 december 1961
Twentsch Dagblad Tubantia, 15 december 1961

Bronnen


Reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Let op: je reactie wordt openbaar getoond. Vragen, aanvullingen en/of correcties proberen wij zo spoedig mogelijk te verwerken. Daarna worden ze verwijderd, om ‘vervuiling’ te voorkomen. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *